Suzuki V-Strom 1050

De V-Strom 1050 is een echte krachtpatser gemaakt voor de echte ontdekkingsreiziger. Uitgerust met de nieuwste assistentiesystemen, meer vermogen en talloze technische updates is dit de meest geavanceerde V-Strom ooit. Wijk af van de begane paden en ga op avontuur! En dat terwijl je geniet van ultiem comfort. Met de V-Strom zijn er geen grenzen.

Herkenbare lijnen en toch helemaal nieuw: gebaseerd op het design van de legendarische Suzuki DR-Z-woestijnracer is het design van de nieuwe V-Strom scherper dan ooit. Nieuwe details zijn de koplamp met LED-verlichting, een verticale indeling voor dim- en grootlicht en het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits. Je rijdt bovendien met nog meer vermogen dankzij het vernieuwde V-twin-blok met 107 pk (79 kW). En met het gloednieuwe Suzuki Intelligent Ride System ben je op de V-Strom zelfs tijdens de spannendste avonturen helemaal in controle. 

Motorblok:

Suzuki heeft het beproefde 90 graden V-twin-blok van 1.037 cm3 voor de V-Strom 1050 en 1050XT vernieuwd. Dat voel en merk je aan de gretigheid zodra je de gashendel opendraait. De aanpassingen zorgen voor een hoog maximumkoppel van 100 Nm bij 6.000 t.p.m., waarbij het maximumvermogen uitkomt op 79 kW (107,6 pk) bij 8.500 t.p.m.

De gretige gasreactie komt onder meer door de toepassing van lichtere nokkenassen met grotere nokken, plus twee bougies per cilinder. De tweede bougie aan de zijkant van de verbrandingsruimte is vooral bedoeld om de verbranding bij lagere toerentallen te verbeteren. Het blok levert daardoor meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied.

Wegrijden vanuit stilstand gaat heel soepel, waarbij ook het Low RPM Assist-systeem een handje helpt. Dat verhoogt het stationaire toerental als je de koppeling laat opkomen. Korte draaien maken, manoeuvreren en door de file rijden gaat zo nog gemakkelijker.

De souplesse en de uiterst precieze reactie op het gas kenmerkt de nieuwe V-Strom 1050. De Ride-by-wire-gasklepbediening draagt daaraan bij. De aansturing gaat nu via een elektronisch signaal in plaats van met een gaskabel. Het maakt ook elektronische cruise control (XT) mogelijk, die je kunt activeren bij snelheden tussen 50 en 160 km/uur. Handig als je je rechterpols even rust wil geven bij een lange rit op de snelweg. Want lange trips maken kan de nieuwe V-Strom 1050 als geen ander. Het is een volhouder en doorzetter – precies zoals jij.

Het Suzuki Easy Start System zorgt dat de hele startprocedure automatisch wordt uitgevoerd als de startknop is geactiveerd. Daarna ligt de wereld voor je open!

Brandstofverbruik V-Strom 1050/1050XT: 4,9 l/100 km*

* Gemeten door Suzuki volgens de WMTC-methode (Worldwide Motorcycle Test Cycle). Werkelijk verbruik kan afwijken door weersomstandigheden, wegconditie, rijgedrag en onderhoud.

Traction Control:

De Suzuki V-Strom 1050 is voorzien van de modernste assistentiesystemen. Zoals het state-of-the-art tractiecontrolesysteem, dat doorslippen van het achterwiel voorkomt.

Het tractiecontrolesysteem meet continu de wielsnelheden van voor- en achterwiel, de stand van de gasklep en de krukaspositie. Ook controleert het welke versnelling er is ingeschakeld. Op basis van al deze gegevens berekent de ECU van de tractiecontrole continu of de beschikbare tractie wordt overschreden. In dat geval wordt het motorkoppel razendsnel verminderd door het ontstekingstijdstip te verlaten en de gasklepopening te verkleinen, zodat het achterwiel grip houdt.

De tractiecontrole kent drie standen. Stand 1 is voor een sportieve rijstijl met minimale interventie. Stand 3 is voor rijden op natte wegen met maximale tractiecontrole. Stand 2 biedt de beste balans voor in de stad en onder reguliere wegcondities. Voor off-roadgebruik kan de tractiecontrole worden uitgeschakeld.

Remsysteem:

Voor heeft de V-Strom 1050 dubbele remschijven van 310 mm in diameter en Tokico-vierzuigerremklauwen. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm. Deze wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger.

Dashboard:

Het instrumentarium is goed afleesbaar dankzij een overzichtelijk LCD-scherm. In één oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen.

Rechtsonder de toerenteller op het scherm zie je de gekozen instellingen voor de tractiecontrole, ABS en de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Daarmee kun je de gasreactie in drie standen aanpassen, van direct tot aan soft. SDMS is gekoppeld aan de tractiecontrole. Instellingen wijzigen doe je gemakkelijk met de speciale controleschakelaar op de bedieningsunit links op het stuur.

Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. Daarmee kun je je mobiele telefoon opladen, of een navigatiesysteem.

Accessoires:

Suzuki levert voor de nieuwe V-Strom 1050 en 1050XT meer dan 50 accessoires, zoals valbescherming, LED-mistlampen, handkappen, een lagere buddyseat en handvatverwarming.

Plannen voor vakantie of lange reizen? Dan zijn de aluminium zijkoffers en aluminium topkoffer ideaal. Deze zijn makkelijk van de motor te nemen en kunnen op slot. Bovendien zijn de koffers fraai om te zien. Ze passen echt bij het stoere karakter van de V-Strom 1050XT.

Specificaties:

Motortype: 90 graden V-twin-blok van 1.037 cm – Max. vermogen 379 kW (107 pk) / 8.500 tpm – Max. koppel 100 Nm / 6.000 tpm – Rijklaar gewicht 236 kg – Tankinhoud 20 liter..

Dit vind je misschien ook leuk...