Politie kan vanaf 2022 snelheid controleren vanuit rijdende auto

Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto’s apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen. Tot op heden is dat onmogelijk en zijn snelheidscontroles gebaseerd op controles door stilstaande apparatuur in de berm. Vanuit rijdende voertuigen de snelheid vasstellen kan nu alleen als een overtreder in een voertuig eerst gevolgd wordt, om zo een gemiddelde snelheid vast te stellen. De nieuwe techniek moet nu een instantmeting kunnen doen, zowel bij motoren of auto’s die gevolgd worden als bij voertuigen die als tegenligger of vanaf de zijkant in de buurt van de politieauto komen. Dat de politie aan deze techniek werkt is al langer bekend, maar volgens Egbert-Jan van Hasselt, scheidend projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie, is het systeem vanaf 2020 inzetbaar, zo zegt hij in een afscheidsinterview met De Telegraaf. Staandehouding zal niet altijd nodig zijn, omdat de technische bewijslast vanuit het syteem en een foto zullen volstaan. Momenteel is een aantal politieauto’s al uitgerust met Automatic Number Plate Recognition (ANPR) om kentekenplaten te scannen, maar tot op heden is er nog geen algemeen aanvaardde techniek in gebruik die dit combineert met snelheidscontroles vanuit een bewegend voertuig. Dat laatste gebeurt tot nu toe niet in Nederland, maar is bijvoorbeeld in de USA al veel langer mogelijk, zelfs met een handheld radar-, lidar- of lasergun. Van het systeem waarmee de Nederlandse politie nu experimenteert, worden geen technische gegevens vrijgegeven.

Een proef met de radarauto’s is succesvol verlopen. “We denken dat het met name op provinciale wegen een goed middel is om de pakkans te vergroten”, zegt Van Hasselt tegen De Telegraaf. Bij wegen met een middenberm blijkt het nog lastiger om beide rijrichtingen te meten, maar het zal ook op snelwegen makkelijker worden om hardrijders te bekeuren, omdat die niet meer een minimale afstand gevolgd hoeven te worden. 

 In het verhaal zijn nog wel een aantal belangrijke vragen onbeantwoord. Zo wordt er niet gemeld of de juridische dekking van het nieuwe systeem al waterdicht is, hoeveel de nieuwe apparatuur gaat kosten en waar de politie de door Van Hasselt genoemde 50 tot 100 nieuwe controlevoertuigen en hun bemanning weg gaat halen. 

Dit vind je misschien ook leuk...