Landelijk – Per 1 juli 2019 treedt nieuwe wetgeving in werking waarbij het o.a. verboden is om de telefoon rijdend op de fiets in de hand te houden. Daarnaast wordt het begrip telefoon aangepast in “electronics device”. Dus dat laatste is een ruim begrip. Simpel gezegd, men wil dat je aandacht bij de deelname aan het verkeer ligt en nergens anders. Dat is niet alleen op fietsers van toepassing, maar ook op scooterrijders en automobilisten.

Voor automobilisten, motorrijders en scooterrijders, was dit verbod er als sinds 2002. Voor fietsers is dit verbod er nog niet. In 2002 kon een mobiele telefoon nog niet veel meer dan bellen en sms’en, maar daar is in ruim 15 jaar tijd veel in veranderd. Vandaag de dag vindt ons gehele sociale leven plaats op- en vanaf een smartphone. Waar in 2002 het gebruik van een mobiele telefoon op de fiets nog niet echt gevaarlijk leek, mede vanwege de lage snelheid van fietsers, wordt daar nu heel anders over gedacht. Door het formaat van smartphones en alle mogelijkheden die smartphones bieden, is de verkeersveiligheid nu wel in het gedrang.

Het verbod gaat verder dan alleen mobiele telefoons en smartphones. Het verbod geldt voor alle mobiele elektronische apparaten, waaronder bijvoorbeeld ook tablets en muziekspelers. Dit betekent dat verkeersdeelnemers geen mobiel elektronisch apparaat meer in handen mogen hebben of bedienen tijdens verkeersdeelname.

Eigenlijk behoeft het geen verdere uitleg.
Een bekeuring voor een automobilist kost 240,- euro.
Voor een fietser zal dit waarschijnlijk 95,- euro gaan kosten.

De politie zal hier zeer zeker op gaan handhaven.

Bron : Politievenlobeesel