KEREN D.M.V. STEKEN

Wat:
Keren wordt ook wel ‘straatje keren’ of ‘keren door middel van steken’ genoemd. Dit is te vergelijken met de halve draai, maar je draait nu niet in 1 keer terug de weg op, maar in 2 keer. Net als de halve draai valt keren onder de bijzondere verrichtingen.

Waarom:
Keren d.m.v. steken pas je voornamelijk toe op minder brede wegen. Je kunt hier geen halve draai maken.

Doen:
Je verricht de volgende handelingen voor het keren door middel van steken:
1. Wil je stoppen? Dan kies je voor een plek waar geen obstakels (lantaarnpalen, vuilnisbakken etc.) staan (zowel links als rechts). Om de hele rijbaanbreedte te gebruiken mag je met je voor en achterwielen langzaam de stoeprand raken, maar de voor-en achterbumper gaan dan ongeveer een halve meter over de stoeprand heen. Kijk dus uit voor schade.
2. Schakel terug naar de eerste versnelling.
• Laat de koppeling rustig opkomen en blijf doseren, zoals geleerd bij de vorige bijzondere verrichtingen (niet sturen terwijl je nog stilstaat).
3. Als de auto in beweging komt stuur je direct helemaal door naar links tot een halve meter van de stoeprand voor je. Je ziet de stoeprand dan verdwijnen in het uiterste rechter puntje van je voorruit. Dan zet je de wielen weer in de rechtuit stand.
4. Net voordat je de stoeprand raakt gebruik je de rem, zodat je de stoeprand niet op rijdt.
5. Zet de auto in zijn achteruit.
6. Laat de koppeling rustig opkomen om achteruit te rijden en blijf doseren.
7. Als de auto in beweging komt stuur je direct helemaal door naar rechts tot een halve meter van de stoeprand achter je. Je bent 0.5 meter van de stoeprand op het moment dat de neus van de auto iets naar links wijst. Dan zet je de wielen weer in de rechtuit stand.
8. Net voordat je de stoeprand raakt gebruik je de rem, zodat je stoeprand niet op rijdt.
9. Schakel terug naar de eerste versnelling.
• Laat de koppeling rustig opkomen om vooruit te rijden en blijf doseren.
10. Als de auto in beweging komt stuur je direct helemaal door naar links.

Scannen:
‘Kijk’ voordat je stopt zoals geleerd in les 13. Voordat je begint kijk je in je binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en dode hoek. Als je met de voorwielen tegen de stoeprand staat schakel dan eerst in zijn achteruit en kijk dan of het vrij is, binnenspiegel, links en rechts. Als je eerst kijkt en dan nog moet schakelen zit er te veel tijd tussen het kijken en het rijden. Wanneer je met de achterwielen tegen de stoeprand staat schakel dan eerst in de eerste versnelling en kijk dan of het vrij is, binnenspiegel, links en rechts. En als de auto weer in de rijrichting staat controleer dan voordat je weg rijdt of je niet ingehaald wordt.

Tekening:

Youtube:

Keren op de N366? Nee! Ook niet vanaf een P
Misschien herkent u het wel: u rijdt op een autoweg en komt erachter dat u verkeerd bent gereden. De snelste oplossing is om ‘even snel’ te keren op de weg. Toch is dat geen goed idee. Keren op een autoweg is levensgevaarlijk en bovendien verboden. Ondanks dat zijn er regelmatig mensen die keren op de weg. Zo ook op de N366.

Keren op een autoweg is zo gevaarlijk, omdat er auto’s van beide kanten met 100 km/uur aan kunnen komen rijden. Stelt u zich eens voor dat iemand net aan het inhalen is en u ondertussen midden op de weg staat, omdat u aan het keren bent. Als dat fout gaat, zijn de gevolgen vaak heel ernstig.

Boete
Het kan natuurlijk voorkomen dat u verkeerd bent gereden. Of de navigatie geeft aan dat u om moet keren. Toch betekent dat niet dat u dat ter plekke moet doen. Het is niet alleen verboden, maar kan ook een boete van € 370,- opleveren. Dat geldt ook voor keren vanaf een tankstation of parkeerplaats.

Oplossing
Als u toch verkeerd bent gereden en zo snel mogelijk wilt keren, rijdt dan door tot de volgende afslag en ga daar van de weg af. Dat kost een beetje extra tijd, maar het levert wel veel minder risico op dan keren op de weg.

SocialShare